Historia
Jag cyklade alltid till jobbet när jag hade möjlighet. I alla väder. Funktionella jackor har det funnits länge. Tunna och täta regnbyxor likaså. Men strumpor och skor blev blöta. Regnet rann från jacka och regnbyxor och liksom sökte sig ner i skorna.
Jag provade olika alternativ.
Med stövlar på fötterna blev jag inte våt, men det kändes inte bra att gå i stövlar om vädret slagit om till solsken när det var dags att gå på lunch.
Jag köpte och provade ett hopvikbart alternativ till stövlar. Men jag tyckte de hopvikta tog stor plats, de var i kortaste laget och kunde på vintern bli halkiga att gå i. Sulan hade ofta blivit smutsig när de skulle stoppas i väskan. I jackfickan fick de inte plats.
Jag provade med plastpåsar på fötterna. Det var ett billigt alternativ. De hölls uppe med ett gummiband om vaden. Ofta gled de ner för jag hade satt gummibandet för löst. Eller så spände det för hårt om vaden, men påsen gled ner i alla fall efter ett tag. Med påsar på fötterna var risken stor att halka i snö och på isigt underlag. Jag kände heller inte för att på hemväg efter jobbet t.ex. gå in i en butik med plastpåsar på fötterna.
Så jag bestämde mig för att försöka göra något åt problemet. Jag var övertygad om att fler än jag upplevt liknande problem.
Jag gjorde en mindre enkätundersökning och det visade sig att ca 75% av de som uppgav att de regelbundet cyklar upplevt problemet och var villiga att göra något åt det, om det fanns möjlighet.
Så jag började att testa mina idéer hur ett regnskydd för skor och underben borde se ut. Flera olika prototyper testades beträffande funktion, material och slitstyrka.
Kraven var :
- Skor ska hållas torra i regn
- Byxben ska skyddas för vägstänk
- De ska vara små, som ett litet paket och vara lätta att ha med sig
- Man ska kunna gå i dem, med minimal halkrisk
- Efter användning ska man enkelt kunna stoppa ner dem i väska eller ficka utan att de smutsar eller blöter ner för mycket
Och till sist har vi fått fram boots•in•a•bag. De presenterades på mässan ”på 2 hjul” i Göteborg vintern 2005. På mässan utsågs boots•in•a•bag till ”Årets cykeltillbehör”. Nästan alla par jag låtit tillverka såldes slut under mässdagarna. Och vi fick önskemål om att komplettera med en tredje storlek, L, för de med skostorlek 44 och större.
Nu har cyklisten möjlighet att komma till och från jobbet med torra skor och rena byxben, även om det skulle regna eller om vägbanan bara skulle vara slaskig.
/Olle Mattsson
BRUKSANVISNING BOOTS-IN-A-BAG
Ett enkelt sätt att ta på sina boots-in-a-bag tycker jag är följande:
- Börja med att först fästa det övre kardborrbandet under knät. Då blir det inget material som hänger i vägen.
- Därefter trär jag skospetsen genom bandet vid tån, justerar så att bandet sitter bra och sträcker mina boots-in-a-bag runt skon och spänner sedan åt kardborrbandet runt hälen.
- Sist fäster jag de båda mellersta kardborrbanden.
Hur du enkelt viker ihop dina boots-in-a-bag till ett smidigt paket, där eventuell smuts och lera hålls på plats i de ihopvikta bootsen.